meer
facebook rss twitter
motorrijtuigenbelasting, hoe zit dat nu eigenlijk?

motorrijtuigenbelasting, hoe zit dat nu eigenlijk?

Laatst bijgewerkt op: 02 - 04 - 2013 | 17:45

Jaarlijks valt de blauwe brief van de belastingdienst op de deurmat met het verzoek om de motorrijtuigenbelasting te voldoen. Maar wat is het doel en waarom geldt het niet voor iedereen? Enkele zaken op een rij.

Waarom motorrijtuigenbelasting?

De overheid in Nederland verplicht eigenaren van personenauto’s, bestelauto’s, motoren en vrachtwagens om periodiek motorrijtuigenbelasting te volden. Op dit moment wordt voor wagens met een lage CO2 uitstoot en elektrische auto's een uitzondering gemaakt, hierover later meer.

Dat je deze belasting betaald heeft natuurlijk een reden. Zo worden de inkomsten van de motorrijtuigenbelasting gebruikt om de infrastructuur te behouden en verder te verbeteren. Nederland staat niet voor niets bekend om zijn goede infrastructuur. Een ander deel van de inkomsten worden gebruikt om de milieu te compenseren. De CO2 uitstoot heeft tenslotte ook nadelige effecten op het milieu. Dit is ook meteen de reden waarom wagens met een hoge CO2 uitstoot meer belasting betalen.


Hoogte van de motorrijtuigenbelasting

Hoe hoog de belasting is die je betaalt hangt af van verschillende factoren:

  • Het soort voertuig.
  • Het gewicht van het voertuig.
  • De soort brandstof bij personenauto’s.
  • De provincie waarin je woont.
  • De uitstoot van CO2.

Afgaande op bovenstaande factoren kun je dus zeggen dat hoe zwaarder het voertuig en hoe meer CO2, hoe meer belasting je betaalt.

Op dit moment hebben zuinige auto´s met een zeer lage CO2 vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Deze maatregel is enkele jaren geleden ingevoerd om de aankoop van zuinige auto´s te bevorderen. Inmiddels is echter besloten dat deze belasting vanaf 1 januari 2014 komt te vervallen en ook zuinige wagens gewoon belasting moeten gaan afdragen. Uitzondering geldt voor wagens met een uitstoot van minder dan 50gr/km, deze eigenaren kunnen nog gebruik maken van de regeling tot 2015.


De toekomst van de motorrijtuigenbelasting

Hoe lang en of deze belasting nog zal blijven bestaan is de vraag. De overheid is al enkele jaren bezig met alternatieve (dan wel extra) maatregelen die de motorrijtuigenbelasting mogelijk gaan vervangen. Veel gehoorde alternatieven zijn onder andere de kilometerheffing en het invoeren van tolwegen, zoals in Frankrijk. Het is dus afwachten wat de toekomst zal brengen, maar een ding is zeker: de automobilist blijft betalen. Wordt vervolgd..

Categorieën: Nader bekeken

Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

Met deze dingen ga je veilig op weg

Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje, maar als het gebeurt wil je natuurlijk voorbereid zijn. Wij hebben voor je bekeken welke dingen onmisbaar zijn voor die momenten dat het even mis gaat.

Meer

Veel Nederlanders besparen op autokosten

Het is crisis. En dat merken de autobezitters ook. Zo blijkt 1 op de 3 bestuurders de auto te laten staan bij korte ritjes om benzine te besparen. Ook gaan steeds meer autobezitters actief op zoek naar goedkopere benzinestations.

Meer

Autobanden getest: de zomerbandentest 2013

Het is weer tijd om de zomerbanden op je auto te zetten. Maar welke zomerbanden zijn eigenlijk het beste? De ANWB geeft je het antwoord met de jaarlijkse zomerbandentest 2013!

Meer
Ogenblik geduld. Laden...